Sabtu, 5 September 2009

Syaitan gemuk apabila manusia lupa sebut Allah

ABU Hurairah meriwayatkan, ada pelbagai jenis syaitan ditugaskan untuk
menggoda manusia, termasuk yang kurus dan gemuk.
Pada suatu hari, bertemulah syaitan khusus untuk orang mukmin dan
syaitan orang kafir. Keadaan syaitan orang kafir ketika itu berminyak, gemuk
dan berpakaian, manakala syaitan orang mukmin kelihatan kurus, kotor dan
telanjang.
Lantas syaitan si kafir bertanya yang bermaksud: "Hai syaitan orang
mukmin, mengapa kamu kurus?"
Jawab syaitan si mukmin: "Aku bersama manusia sedang makan yang sering
menyebut nama Allah hingga aku selalu kelaparan. Kalau minum, dia juga
menyebut nama Allah hingga aku kehausan".
"Ketika berpakaian, dia sering menyebut nama Allah hingga aku tetap
telanjang, manakala ketika bersolek, dia selalu menyebut nama Allah
hingga aku terus kusut masai dan tidak terurus."
Syaitan gemuk yang berada di sisi orang kafir pula menjawab: "Aku
tidak begitu. "Aku hidup bersama orang yang tidak pernah menyebut nama Allah dalam semua perbuatannya".
"Itulah sebabnya aku dapat menyertai orang itu ketika makan, minum dan
berpakaian."
Dalam hal ini, jelas menunjukkan, orang mukmin yang bertakwa akan
terhindar daripada hawa nafsu dan sifat tercela yang digemari syaitan.
Syaitan datang kepada seseorang, bukan saja disebabkan kerana kehendak
syahwat, tetapi juga kerana terlupa berzikir dan mengingati Allah.
Jika hati kembali mengingati Allah dan menyebut-Nya, syaitan itu akan
segera meninggalkan kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan