Ahad, 16 Mei 2010

PeLBaGai PeRsoaLaN Dari KwN2 , Ana JaWaB

(1) Saya mahu tahu apakah hukum seseorang lelaki mendengar bacaan al-quran yang dibaca oleh perempuan?
Hukum wanita memperdengarkan bacaan Al-quran kepada lelaki yang bukan mahramnya ada kalanya harus dan ada kalanya dilarang.
Contoh harus itu apabila membaca wanita tersebut akan Al-Quran dihadapan guru lelaki dengan tujuan belajar.
Dan contoh yang dilarang pula ialah membaca dalam pertandingan musabaqoh Al-Quran seperti yang berlaku sekarang ini.
Apabila di ketahui hukumnya seperti yang tersebut maka tidak harus lelaki sengaja mendengar suara wanita ajnabiyah membaca al-Quran.

(2)Baca surah al- Fatihah dalam keadaan menguap sehingga berubah sebutan bunyi dalm surah Fatihah, adakah sah solat?
Maka jawabnya tidak sah solat, tetapi jika menguap sekalipun tapi sebutan huruf-huruf dalam surah Fatihah itu betul atau tidak berubah bunyi sebutannya maka sahlah solatnya.

(3)Sahkah solat jika ada keputihan yang keluar dari kemaluan wanita ketika solat?
Maka jawabnya batal whuduk dan jika batal wudhuk maka tidak sah solat kerana tiada solat tanpa wudhuk.
Jika keputihan itu selalu keluar, jadi perlu dibersihkan dahulu dan dipakai lampin maka apabila keluar juga keputihan dimaaf, sah solat kerana sudah berusaha untuk menghalangnya daripada keluar.

(4)Apakah hukumnya jika kita mendengar azan dlam tv@radio? adakah wajib kita jawab azan &baca doa selepas azan?
Jika azan berkumandang tidak kiralah melalui tv atau tidak, kita hendaklah menghormati azan tersebut dengan menjawab azan, tidak membuat bising dan sebagainya.
Hukum menjawab azan adalah sunat, manakala bercakap ketika azan pula bukanlah suatu perkara yang diharamkan.
Walaupun begitu, Rasulullah SAW bersabda, maksudnya:
“Apabila kamu mendengar orang yang azan, maka kamu ucapkan sepertimana orang yang azan itu ucapkan. Kemudian berselawatlah ke atasku, kerana barangsiapa berselawat ke atasku satu selawat nescaya Allah akan berselawat ke atasnya sepuluh selawat. Kemudian berdoalah kepada Allah bagiku “wasilah”, kerana “wasilah” itu suatu tempat di syurga yang tidak layak bagi seseorang melainkan bagi seorang hamba daripada hamba-hamba Allah. Aku berharap, akulah hamba itu. Barangsiapa
memohon “wasilah” untukku, wajib baginya syafaat.”
(Hadis riwayat Muslim, Abu Daud, at-Tirmidzi dan Ahmad)
Yang terbaik jawablah azan dan bacalah doa selepas azan moga kita peroleh syafaat Nabi S.A.W. sepertimana hadis di atas insyaAllah.

**Terima kasih kpd kwn2 ana dari kelas 5 Beta dan 5 Alpha yg x ptus2 bertanya soalan tntang agama..Insyaallah ana akn jwb sebaik mungkin,, insyaallah mengikut acuan al-Quran dan as_Sunnah....Semoga Allah merahmati kita semua...Insyaallah binnajah kpd semua batch form 5 tahun nie yg akan menduduki peperiksaan penting, SPM....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan