Jumaat, 14 Mei 2010

BeNDa NaMpaK Biasa TaPi HaRam....


(1) Hukum melakonkan aksi solat dalam drama
Maka jawabnya jumhur ulama’ mengatakan haram melainkan untuk mengajar orang contohnya seorang ayah yang menunjukkan cara solat yang betul kepada anaknya.

(2) Hukum menyambut hari ibu.
Maka jawabnya HARI IBU di fatwakan oleh ulama’-ulama’ di sebelah Timur Tengah adalah haram kerana hari ibu ini asalnya adalah hari “The Mother of God” dalam upacara kalendar orang kristian, The Mother of God yang bermaksud hari ibu Tuhan, orang kristian mengangap maryam iaitu ibu kepada Nabi Isa a.s ini adalah ibu Tuhan.
Dalam Islam menyuruh umatnya mengenang jasa ibu ini setiap masa dan waktu sepanjang tahun bukan setakat satu hari sahaja.
Begitulah juga dengan HARI BAPA, semua ini tiada dalam Islam, disebabkan kita ni jahil sangat, orang sambut kita sambut, sedangkan kita tidak tahu apakah itu dari Islam atau tidak. Tunjukkanlah kasih syg kpd ibu bapa kita setiap hari, bukannya hanya satu hari,, lpas 2 buat derk jer !! Jd apa yg penting kasihlah ibu ada setiap masa bukan sekadar pd hari yg tertentu sahaja.

(3) Hukum menyambut valentine
Hari Valentine bermaksud hari berkasih sayang juga adalah haram. Walaupun sudah tahu hukumnya haram tapi masih ramai saudara-saudara kita yang menyambutnya kerana kejahilan mereka sendiri. Cubalah teliti semula asal usul hari valentine ini.

(4) Hukum upacara membawa obor
Maka jawabnya ulama’ –ulama’ fatwa membawa obor adalah daripada adat agama majusi maka membawa obor adalah haram. Membawa obor seperti dalam sukan Sea atau olimpik atau larian obor adalah daripada upacara dalam agama majusi. Ketika itu larian obor ini dilakukan dalam upacara-upacara yang besar seperti berkahwin, bersukan atau sebagainya dengan membawa obor mengelingi kampung atau negeri. Direka ketika zaman olimpik yang pertama di Olimpia di Greek kuno, Greek kuno ini adalah agama majusi iaitu menyembah Tuhan api. Selepas itu ditiru pula oleh sukan-sukan yang lain termasuklah sukan-sukan di negara Malaysia iaitu negara yang dikatakan negara Islam…?

(soal jawab ke-8 : persoalan dari sahabatku dari 5 Alpha, walaupun tidak sekelas)
uthman_muhamed_10'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan