Ahad, 16 Mei 2010

Hukum Salam Dalam Mesej ??

Assalamu'alaikum Man,ak nk tnya nie , apakah hukumnya jika kita taip bagi or jawab salam dengan ringkas contohnya `askum, walaikuslm or banyak lagi lar kan dalam handphone dan kat mana2 lagi lar.. sila bagi dengan jelas kesimpulan dan jawapannya.. dah dengar kalau bagi or jawab salam dengan ringkas mungkin tersalah maknanya kerana stiap ayat al-quran tu kan ada makna trsndiri...

Maka jawabnya tidak wajib jawab melainkan ditulis dengan sempurna assalamu’alaikum.
Begitu juga apabila seseorang memberi salam kepada kita dengan sebutan yang salah umpamanya “ ’askum ”, “ sekom “ atau sebagainya, juga tidak wajib dijawab salam itu melainkan disebut dengan sempurna assalamu’alaikum.

** mohon disebarkan pula pada saudara2 kita yg lain, sememangnya masalah ini seringkali ditanya dan dipersoalkan dan tidak mustahil ada yang membuat hukum sendiri tentang masalah ini, moga apabila disebarkan jawapan ini pada yg lain masalah ini selesai insyaAllah.
Sememangnya ana mohon setiap apa yg ana sebarkan di sini pada saudara2 maka saudara2 sebarkan pula pada yang lain, tidak semestinya secara mesej, secara lisan juga lagi baik asalkan saudara faham apa yg ana maksudkan dalam sesuatu masalah itu.

Ana tidak dapat menjanjikan wang RM10 atau 1000 rupiah, tapi Allah yg akan menganjari kamu semua. Cuba bayangkan apabila saudara sebarkan pada yang lain dan mereka mengamalkan ilmu yg saudara sebarkan itu dan mereka sebarkan pula pada sahabat2 mereka maka pahala untuk saudara insyaAllah tapi cuba bayangkan pula jika ilmu yg saudara sebarkan itu telah diamalkan oleh 100 orang dan 100 orang ini telah sebarkan pula pada orang2 yg lain, ia seperti bermain saham, saham pahala saudara akan sentiasa meningkat selagi ilmu yg saudara sebarkan itu diamalkan oleh orang lain dan mereka sebarkan pula pada yg lain, yakinlah perniagaan ini tidak rugi pun cuma perlu bagi masa sikit sahaja untuk send.

Tapi ilmu2 yg saudara sebarkan itu mestilah ilmu2 yg benar. Jika ilmu yg disebarkan itu salah maka samalah seperti saudara menyesatkan orang lain. Sebab itulah kalau kita nak buat sesuatu kena ada ilmu, nak send atau sebar sesuatu pada yg lain juga mesti ada ilmu.
Setiap apa yg ana sebarkan, ana teliti dahulu setiap huruf dan perkataan supaya tidak disalah tafsir atau seumpamanya. Jika ada kelemahan dalam penulisan ana maka ana mohon maaf. Sebaiknya ana mohon kerjasama jika ada perkataan yg tidak faham diberitahu supaya tidak berlaku salah faham dan dalam masa yg sama ana dapat baiki cara penulisan ana insyaAllah.
Setiap apa yg ana sebarkan ana yg akan bertangunggjawab maka tidak perlu takut untuk disebarkan pada yg lain.
Wallahu 'alam..
(uthman 5BT'10)

1 ulasan:

  1. Assalamu'alaikum.... saya agak musykil dengan penghantaran mesej 'salam'. ada kawan saya kata yang 'salam' itu tidak boleh,, dan ada yang kata boleh... jdi nak tanye pendapat ustaz... adakah 'salam' itu boleh digunakan atau tidak??

    Hamba ALLAH..

    BalasPadam