Jumaat, 14 Mei 2010

Jika seorang imam terbatal solat ketika berjemaah? -jawapan untuk Aiman-


Bagaimana jika seorang imam terbatal solat ketika berjemaah?
(^.^)Maka jawabnya imam tersebut wajib berhenti dan haram baginya menyambung bacaannya contohnya ketika itu imam sedang membaca al-Fatihah pada alhamdulillahirabbil kemudian tiba2 wudhuknya terbatal maka haram baginya menyambung bacaan al- Fatehahnya itu.
Melainkan ketika itu imam berada pada situasi yang tidak disedari makmum maka dimaaf pada imam untuk meneruskan solat pada pergerakan yang disedari oleh makmum kemudian barulah imam keluar dari solatnya contohnya imam dan makmum ketika itu semuanya sedang sujud dan tiba2 imam terbatal solat ketika sujud itu maka dimaaf pada imam untuk bertakbir dan menyambung solat ke duduk antara dua sujud setelah itu imam teruslah keluar dari solat, tidak perlu membaca doa duduk antara dua sujud itu, apabila bertakbir dan duduk antara dua sujud maka terus keluar dari solat.

Sememangnya bila terbatal wudhuk maka imam mesti terus keluar dari solat tetapi dalam situasi sebegini dimaaf pada imam kerana jika imam terus keluar ketika sujud itu maka semua makmum yang sujud ketika itu akan keliru apa yang berlaku pada imam, adakah imam sudah koma ? , pengsan ? atau sebagainya maka jika imam keluar solat ketika duduk antara dua sujud maka makmum2 akan dapat tahu imam sudah terbatal wudhuk dan dapat menyedari atau melihat imam keluar dari solat. Apabila dilihat imam keluar dari solat maka makmum di belakang imam dapatlah menggantikan imam itu.
Salah seorang makmum yang berada di belakang Imam hendaklah mengambil tempat Imam tersebut dengan melangkah ke hadapan samada mengambil tempat di atas sejadah Imam tersebut ataupun bersebelahan Imam tersebut (Imam yang terbatal) sekiranya imam tersebut tidak beralih tempat.
Wallahu’alam , dari sahabatmu Uthman_5Beta...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan