Sabtu, 21 November 2009

Do You Know Him??

Sebelum ana menulis panjang tentang tajuk menarik pada kali ini,ana ingin mem-promote link seorang kawan ana;
(http://beancurdt0fu.blogspot.com)
Saper2 ingin menjadi kwn kpd kwn ana nie,bolehlah follow dier..

Amma Ba'du,pertama,hari ini ana sgt gembira..olalalala...Why?? Sebab abang ana akan pulang beraya kat Kelantan.. Wow!! Pasti raya Korban nie akan menjadi satu lg detik yg paling bersejarah buat ana dan keluarga kerana dapat beraya bersama-sama dgn abang2 yg bakal pulang beraya di kampung..Ana pun tak sabar2 nk tengok lembu2 kesayangan tuannya disembelih..kesian,sedey lembu tau...sobX3..Tetapi ada lg yg sedey,iaitu bila ana terkenangkan nasib umat2 Islam yg sedang ditimpa musibah terutama di Afghanistan,Pakistan,'Iraq,Zimbabwe,Mogandishu,Ambon,Maluku,dan di mana saja umat Islam yg sedang ditindas.Jadi,apa yg pentingnya ialah kerjasama kita semua untuk mendoakan kebahagiaan mereka agar mereka dapat menikmati kehidupan yg lebih sempurna di masa yg akan datang. Insyaallah..

Ikhwanul Muslimin@mat..kedua,ana ingin menyentuh tentang perhubungan kita dengan Allah SWT..agak2nya,Allah swt iktiraf tak kita nie sebagai hambanya seperti mana Allah swt iktiraf umat2 terdahulu,generasi salaf yg kuat beribadat kpd Allah sehingga 100-200 rakaat sehari mendirikan solat sunat.Mampukah kita mengerjakan ibadat seperti mana yg dilakukan oleh generasi salaf yg terdahulu?? Ouww,jawapannya mudah tanya diri kita sendiri sejauh mana keyaqinan kita terhadap Allah swt..

Setiap manusia mempunyai karamat2nya tersendiri..Kalau Para Rasul dan Nabi kita sebut Mukjizat, kalau para Wali kita sebut mulut masin,kalau jatuh bg pihak kita,kita sebut 'mujur'..Mujur nie lar sebenarnya karamat cuma kita xnampak sebab kita terlalu jauh dengan Allah swt..Tetapi bg para Wali perkara itu hanya biasa,setiap kata2 yg diucap menyebabkan orang akan merasa takut kerana masinnya mulut seseorang wali itu..sebagai contohnya Tok Kenali,ulama terkenal di Kelantan pada suatu masa dahulu,pernah memanggil orang yg menaiki motor supaya hadir ke pondoknya dgn harapan supaya dapat mengisi tangki minyak motor itu,jd Tok Kenali mengisi tangki minyak itu dengan air telaganya dan dengan tenang Tok Kenali berkata,"Jgn buka penutup tangki ini kalau tidak motor demo xkan bergerak sampai bila2"..Ternyata apa yg diucapkan Tok Kenali itu benar..Itulah karamah seorang wali.

Ketiga,ana sering berfikir dan membayangkan bagaimana rupa paras Nabi Yusuf as. sehingga orang yg sedang memotong buah tidak perasan dia telah memotong tangannya sendiri.. Do You Know Him?? Subhanallah...Hebat sungguh ciptaan Allah swt sehingga sekarang diabadikan namanya di dalam al_Quran sebagai seorang Nabi,raja dan jgk sebagai seorang yg beriman kpd Allah swt...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan